Właściwości warzyw strączkowych

0
129
Właściwości warzyw strączkowych

Rośliny strączkowe to produkty uwielbiane przez wszystkich weganów i wegetarian. Doskonale zastępują klasyczne mięso oraz ryby, ponieważ podobnie jak te artykuły zawierają w sobie sporą ilość pełnowartościowego białka. Warzywa strączkowe są doskonałym wyborem dla osób chcących zgubić zbędne kilogramy, pragnących poprawić swoje zdrowie lub starających się dbać o swój wygląd zewnętrzny. Polecane przez wszystkich dietetyków i światowych ekspertów od spraw żywienia. Nie może ich zabraknąć nawet na polskich stołach!

Rośliny strączkowe mają mnóstwo zalet. Jedną z nich może być ich niska cena. Puszka ciecierzycy czy soczewicy to koszt kilku złotych, a paczka bobu w okresie letnim i wiosennym kosztuje niecałe dziesięć złotych. Strączkowe warzywa są też bardzo zróżnicowane. To nie tylko tradycyjna i wszystkim dobrze znana fasola, ale też właśnie bób, ciecierzyca i soczewica. Można je kupić dosłownie w każdym sklepie, na straganie czy targu. Są łatwo dostępne i wykazują się pozytywnym wpływem na cały ludzki organizm.

Do jednych z głównych zalet roślin strączkowych należy ich niski indeks glikemiczny. Powoli podnoszą one poziom cukru we krwi. Nie wywołują intensywnych skoków insuliny, dlatego mogą być spożywane przez cukrzyków i osoby narzekające na nadmiernie duży apetyt. Świetnie sprawdzą się podczas odchudzania! Nasycą apetyt, a tuż po ich zjedzeniu głód będzie pojawiać się stopniowo. Warto na pewno samemu się o tym przekonać i sprawdzić reakcję swojego organizmu na spożycie dania składającego się wyłącznie z warzyw strączkowych.

Spora ilość osób docenia też warzywa strączkowe za ich skład. Są one całkiem niezłym źródłem wartościowego białka, bo zawierają go tyle ile typowe mięso bądź ryby. Białko roślinne nie jest może aż tak wartościowe jak to pochodzenia zwierzęcego, ale mimo wszystko lepiej je spożywać, niż w ogóle nie zapewniać sobie tego niezbędnego składnika odżywczego. A często niestety brakuje go w dietach wegańskich i wegetariańskich. Osoby, które decydują się na całkowitą rezygnację z jedzenia mięsa i ryb, powinny zastępować te produkty strączkowymi roślinami.

Oczywiście strączki nie składają się wyłącznie z samego białka. Są też źródłem innych składników odżywczych – m.in. dodających energii węglowodanów, które warto spożywać zwłaszcza w godzinach wieczornych, aby wspomóc regenerację organizmu i ułatwić sobie zasypianie. Strączki wykazują się dodatkowo sporą zawartością błonnika. Pęcznieje on w żołądku i idealnie go wypełnia, hamując uczucie głodu i zapobiegając skokom insuliny. Błonnik usprawnia przy okazji trawienie pokarmów. Reguluje pracę układu metabolicznego i pozwala szybciej pozbywać się zbędnych kilogramów.

Mimo iż warzywa strączkowe mogą wydawać się dość nudne, odpowiednio przyrządzone zaskakują swoim bogactwem smaków. Świetnie komponują się z różnego typu serami, makaronami, ryżem bądź kaszami. Można z nich tworzyć pasty na kanapki, czyli m.in. popularny ostatnio hummus. To podstawa każdej diety wegetariańskiej oraz wegańskich jadłospisów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here